Zveza društev Mladinski center Idrija je bila partner v projektu i-DEnDI. Znotraj projekta je sooblikovala nov turistični produkt za mlade z nazivom CIKCAK/DRIJA oziroma angleško ZIGZAG/DRIJA.
POVZETEK OPERACIJE i-DEnDI
Operacija se loteva danes perečega vprašanja ohranjanja, pomena in odnosa do dediščine v sodobnem času in prostoru-konkretno v mestu Idrija. Operacija namreč dediščino razume kot vitalen vidik družbene in prostorske identitete kulturnega okolja ter kot enega pomembnih temeljev trajnostnega razvoja, ki pa mu pogosto manjka privlačna in zanimiva interpretacija, prezentacija in implementacija vsebin, katere stvarnost se (četudi le deloma) vedno zrcali tudi v dandanašnjih načinih življenja, kulture, itd. Namen je tako prebuditev privlačnosti vsebin kulturne dediščine ter razvoj vsebin vezanih na kulturno dediščino, v kombinaciji z interpretacijo, prezentacijo in nadgradnjo ponudbe s posebnim poudarkom na mladih, pri čemer se kot ključno orodje uporabi privlačen vizualni jezik (grafični material, znakovnost, interpretacija).
Tako operacija celovito obravnava in izpostavlja endogene potenciale lokalnega okolja, krepi lokalno zavest, oblikuje nov tur. produkt in pozitivno uporabniško izkušnjo prek konsistentnega, privlačnega in neposrednega vizualnega sporočanja tovrstnih vsebin prebivalcem in obiskovalcem. Pri tem operacija naslavlja tako horizontalni cilj EU kot cilje opredeljene v SLR pri čemer se pogoji za delovna mesta vzpostavljajo prav z vzpostavitvijo novega standarda komuniciranja vsebin KD, ki bo tudi po koncu operacije potreboval stalnega »skrbnika« za konsistentno izvajanje.
Operacija je razdeljena na več aktivnosti. Prva aktivnost je zaznamovana s podrobno analizo stanja in participacijo različnih ključnih skupin. Prek delavnic bodo pridobljeni uvidi v to kako ljudje vidijo identiteto kraja, kakšen je njihov odnos do dediščine, česa si želijo, kaj pogrešajo, kako je dediščina v mestu zastopana ter kateri so tisti elementi, ki v odnosu ljudi zavzemajo pomemben delež. Na podlagi teh ugotovitev bo oblikovan tudi turistični produkt za mlade, ki bo vzpodbujal in nagovarjal njihov odnos do (manj znane) kulturne dediščine. Druga aktivnost bo ponudila strokovno oblikovalsko rešitev, kot ključno orodje, ki bo dediščino interpretirala, prezentirala in informirala ljudi o njeni prisotnosti v lokalnem okolju skupaj z ostalimi kulturnimi vsebinami, ki so neposredno preletene z njo. Tretja aktivnost bo ponudila predstavitev oblikovalske rešitve širši javnosti in interesnim skupinam ter materializacijo pripravljenega materiala za turistični produkt mladih, s katerim bo tudi odprta možnost za »krstno« izvedbo ponudbe za mlade. Poleg teh vsebinskih aktivnosti bosta četrta in peta aktivnost poskrbeli za ustrezno informiranje javnosti in zainteresiranih ter tekoč potek administrativnega izvajanja operacije.
Rezultat operacije je zagotovitev vsebini kulturne dediščine, da zavzame privlačen prikaz in inovativne navezave na sodobno kulturno okolje v mestu (vizualno komuniciranje) ter, omogočanje mladim privlačno spoznavanje kulturne dediščine prek zanje oblikovanega turističnega produkta s poudarkom na manj znani dediščini.
OPIS OPERACIJE
Operacija se loteva konkretnega odgovora na danes vse bolj pereče vprašanje ohranjanja, uporabe in prihodnosti dediščine v sodobnem času. Operacija rešuje dilemo kako dediščini, omogočiti primeren prostor v sodobnem času, ob tem pa tudi, kako dediščino izpostavljati kot vitalen element kulturne identitete mesta Idrija in to zavest spodbujati in razvijati tako pri prebivalcih kot obiskovalcih.
Namen operacije je podpora razvoju vsebin vezanih na dediščino v kombinaciji z interpretacijo, prezentacijo in nadgradnjo ponudbe. Pri tem ima ključno vlogo celostno ohranjanje kulturne dediščine, ki prek izvedbe (v nadaljevanju) predstavljenih aktivnosti oblikuje, izpostavi in promovira kulturno identiteto območja in povezuje raznolike deležnike s tega področja. Na ta način kulturni dediščini in njeni raznolikosti dajemo potrebno veljavo, jo oživljamo ter uporabimo kot vitalen vidik družbene identitete, njenega trajnostnega razvoja in nenazadnje prostorske identitete. Poleg tega operacija izpostavlja endogene potenciale lokalnega okolja, krepitev lokalne zavesti, oblikovanje novih ali/in podpornih storitev in oblikovanje pozitivnih uporabnih izkušenj. Vse to, prek jasnega, konsistentnega in neposrednega vizualnega sporočanja tovrstnih vsebin prebivalcem in obiskovalcem. Nenazadnje pa celoten projekt deluje kot spodbuda za oživljenje mestnega jedra pa tudi celotnega mesta pri nadaljnjemu razvoju kulturnega življenja mesta in na to vezanega kulturnega turizma.
Horizontalni cilj EU, ki bo dosežen prek dotične operacije je vzpostavljanje inovativne prakse pri komunikaciji, ozaveščanju, promociji kulturne dediščine, lokalne identitete in spodbujanju ohranjanja le-te na območju mesta Idrija. Operacija tudi vzpostavljanja sodelovanje ključnih akterjev na tem področju in spodbuja razvojne potenciale, ki jih lahko črpamo iz kulturnega okolja Idrije in njene identitete.
Cilji opredeljeni v SLR na katere se operacija osredotoča so tako: ohranjati in oživiti dediščino območja, razvijati in oblikovati nove turistične produkte oz. storitve, vzpostaviti pogoje za ustvarjanje delovnih mest ter aktivirati potenciale ranljivih skupin. Vsi cilji so tesno povezani in soodvisni, temeljni cilj pa je prav gotovo ohranjati in oživljati dediščino, saj le-ta predstavlja osnovo za kakovostno in odgovorno izvedbo ostalih treh ciljev.
Aktivnosti, ki bodo prispevale k doseganju ciljev so: Aktivnosti 1 v obliki delavnic za vključevanje različnih ciljnih skupin in sicer: mladine, splošne javnosti in občinske uprave ter javnih inštitucij Aktivnosti bodo zasnovane tako, da jih bodo izvajali uveljavljeni strokovnjaki z dolgoletnimi izkušnjami s področja kulturne dediščine, vizualnega oblikovanja, participacije javnosti, vključevanja mladih na lokalni ravni vse to bo podprto s strani občinske uprave, ki bo skrbela za doprinos z ustreznimi usmeritvami, podatki in oblikovanjem lokalne politike za dejansko in konsistentno izvajanje vsega predvidenega tudi po zaključku projekta. Aktivnost 2 bo omogočila strokovno oblikovalsko rešitev, ki bo dediščino interpretirala in prezentirala ter informirala ljudi o njeni prisotnosti v lokalnem okolju skupaj z ostalimi kulturnimi vsebinami, ki so neposredno preletene z njo. Vse skupaj bo mestu, lokalnim obiskovalcem in mladim ponudilo novo uporabniško izkušnjo tovrstnih vsebin. Oblikovalska rešitev bo črpala iz prve aktivnosti, črpala bo iz strokovnega oblikovalskega znanja ter preverjanja in iskanja pravih rešitev za oblikovanje ustreznega in privlačnega vizualnega jezika. Aktivnost 3 bo ponudila predstavitev ustvarjene rešitve mladim, širši in zainteresirani javnosti ter strokovnim inštitucijam. Izveden bo »potep« za mlade po manj znani idrijski dediščini, razstava oblikovalske rešitve, tiskovna konferenca in več predstavitev za različne ciljne skupine. Aktivnost 4 bo tekom celotnega projekta omogočila aktivnosti informiranja javnosti, medijev in zainteresirane javnosti preko različnih medijev. Aktivnosti bodo ključne za vključevanje in informiranje vseh vključenih skupin, ki bodo sodelovale v prvih treh delavnicah. Aktivnost 5, bo zajemala skrbno koordiniranje in vodenje operacije tako, da bo zagotovila čim bolj tekoč potek celotne operacije in ustrezno kakovost njene izvedbe. Aktivnost 6 bo poskrbela za ustrezno vsebinsko vodenje operacije kar bo zagotovilo konsistentnost in koherentnost skozi vse faze, kjer se vključujejo različni zunanji izvajalci.
Rezultat operacije je vzpostaviti kreativen in inovativen način izražanja identitete in kulturne dediščine in jo približati mladim, po koncu operacije pa nadaljevati z izvajanjem nadgradnje tudi za druge ciljne skupine. Vse to se bo doseglo prek procesa vzpostavitve kakovostnega vizualnega načina komuniciranja – pozitivne uporabniške izkušnje in novega turističnega produkta temelječega na identiteti mesta Idrija. Na ta način se bo komunicirala identiteta kraja, njegova kulturna dediščina in tudi kultura v širšem pomenu. Vizualni komunikacijski ter ustrezen grafičen material namreč predstavlja enega od učinkovitih načinov, kako identiteto okolja komuniciramo navezen, jo ozaveščamo in promoviramo. Slednje za Občino predstavlja prvi korak pri razvoju nadaljnjih aktivnosti, ki bi jih z uspešno implementacijo tega projekta lahko pričeli izvajati Poleg tega jo k tovrstnemu pristopu dodatno spodbujata konzervatorski načrt za mestno jedro, nova prostorska zakonodaja, Strategija razvoja turizma, ki je v pripravi in izvedeni projekti kot so bili: Cherplan (program jugozahodna Evropa), City Centre Doctor (program Urbact), Prati-Cons, Alp-Star (program Slovenija-Italija) in Minher (program EZD).
Z razvojem in vzpostavljanjem novih standardov izražanja identitete, komuniciranje vsebin kulture in dediščine ter uporabniške izkušnje se dodatno pojavijo potrebe po novih delovnih mestih, ki bodo morali zagotavljati ustrezno raven kakovosti izvajanja in nadaljnjega razvoja na podlagi oblikovanih rešitev.
Ciljne skupine so mladi v Idriji in okolici, mladi turisti, prebivalci mesta Idrija in drugi potencialni obiskovalci.
Pomembno je dodati, da končni rezultat operacije ni le pridobljen in implementiran vizualni jezik, ter (privlačen tako za mladino, kot tudi širše), ter privlačna turistična storitev/produkt za mlade s katerim komuniciramo in promoviramo vsebino, karakter in avtentičnost dediščine kulturnega okolja in mesta, pač pa z njim izpostavljamo in prebujamo naravni potencial regeneracije in preporoda zavedanja lastnih korenin – identitete (endogeni potencial), spodbujamo občutek ponosa, pripadnosti, prepoznavnosti in povezovanja med različnimi akterji, institucijami in posamezniki, ki tako ali drugače hranijo/ohranjajo, upravljajo in razpolagajo s takšno ali drugačno kulturno dediščino.
Za vsebino je odgovorna Zveza društev Mladinski center Idrija
PARTNERJI V PROJEKTU: Občina Idrija (vodilni partner), Zveza društev Mladinski center Idrija, Zavod za turizem Idrija
Več:
Evropski kmetijski sklad za razvoj podeželja
Program razvoja podeželja
LAS s CILjem