MCI: T: +386 51 231 049  |  E: info@mcidrija.si    HOSTEL: T: +386 40 808 022  |  E: hostel@mcidrija.si

Čuječe materinstvo

četrtek, 20 junij 2019 09:22

Nosečnost, porod in materinstvo vpeljejo v življenje ženske veliko novih izzivov, obenem pa prinesejo tudi neverjetno bogate trenutke sreče in radosti. Ko govorimo o čuječem materinstvu, mislimo na sklop veščin, ki ti ponudijo lažje spoprijemanje z izzivi nege in vzgoje otroka. Hkrati pa ti omogočijo boljše razumevanje svojega otroka ter posledično bolj primerno odzivanje na njegovo vedenje.


Izraz čuječnost pomeni, da si popolnoma prisotna v tem trenutku – zaznavaš svoje telesne reakcije, čustva, ki se ti sprožajo, misli ali celo besede in dejanja, ki jih izvedeš. Ko si postavljena pred izziv (npr. Otrok se je ponoči že četrtič zbudil in joče, že nekaj dni zapored. Ti postaneš nemirna, jezna in ne veš, zakaj se je otrok spet zbudil. Kaj je narobe? Kako ga boš pomirila? Vsi drugi otroci spijo?). Bolj, ko si nemirna, težje boš pomirila otroka in sprejela dobro odločitev za rešitev problema. Zato je najbolje, da se najprej zaveš trenutka, svojega dihanja, čustev in misli, se nekako opazuješ od daleč. Zaveš se, kaj se v tem trenutku v resnici dogaja. Prvič – utrujena si, drugič – otrok joka, nekaj rabi, tretjič - nihče ti ne pomaga, partner spi. Ta dejstva niso nujno slaba, vendar zgolj so. Sedaj, ko si bolj natančno opredelila nastalo situacijo, imaš možnost, da trikrat globoko vdihneš in izbereš eno izmed naslednjih rešitev. Se ne obremenjuješ, zakaj otrok joka, ampak ga poskušaš na več načinov pomirit. Počasi se bo sigurno pomiril in nazaj zaspal. Lahko prosiš za pomoč partnerja, da tokrat poskuša pomiriti otroka on. Zjutraj lahko preveriš, če je otrok slučajno bolan ali mu rastejo zobki. Situacijo preprosto sprejmeš, saj ne bo trajala večno, morda še par dni (lahko je ravno razvojni poskok, zobki, preveč stresa čez dan itd.). Ko pogledaš na to situacijo iz tega zornega kota, postane bolj obvladljiva in tako se lažje malo umiriš. Tudi če ostaneš še vedno razburjena in prizadeta, lahko tudi to stanje sprejmeš s čuječim zavedanjem, z manj obsojanja sebe ali otroka, kar ti vzbuja tesnobo ali krepi neprijetne občutke. Ko si v taki ali podobni situaciji pripravljena videti samo dejstva, namesto da bi se jim upirala ali jih poskušala spremeniti, si lahko prihraniš nepotrebno trpljenje.

Na podoben način, kot smo prej govorili o sprejemanju svojih občutkov in situacije, velja za sprejemanje otrokovega vedenja. Vsako otrokovo vedenje ima svojo funkcijo. Na primer otrokov jok v prvem letu starosti je namenjen temu, da pritegne tvojo pozornost, da mu ti pomagaš nazaj do boljšega počutja (telesnega ali čustvenega). Otrok z jokom v prvem letu ne izsiljuje, ker za to še niso dovolj razviti njegovi možgani. Ko je nemiren ali joka, resnično občuti neko neugodje in to sporoča z jokom. Tvoja naloga je, da ga pomiriš in mu v tem trenutku zmanjšaš slabo počutje, hkrati pa njegove možgane učiš, da se bodo znali pomiriti, ko bo otrok večji. Res je, da je kdaj v prvih letih joka veliko, ampak to je dejstvo in v trenutku, ko si se odločila, da postaneš mama, si vede ali nevede sprejela, da se bo za nekaj časa tvoje življenje spremenilo. Veliko več bo prilagajanja in treniranja potrpežljivosti.


V primeru, ko je otrok zelo zahteven, pa si je potrebno poiskati nekajurno pomoč partnerja, starih staršev ali prijateljev, da si lahko ti kot mama ponovno napolniš svoje baterije. V težkih trenutkih ne išči rešitve v primerjanju z drugimi mamami in njihovimi otroki ali z obsojanjem sebe ali z upiranjem situaciji. Le ljubeče sprejemanje sebe in otroka bo prineslo manj stresa in dobrega počutja tebi in celi družini. Tvoj je le ta trenutek, ki ga lahko čuječe opazuješ in sprejemaš. Srečno.

Prispevek je napisala Tita Tušar, univ. dipl. ped., doula in telesna terapevtka (KST in MNRI), mentorica študijskega krožka Sredina srečanja, ki jih sofinancira Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Na splošno o študijskih krožkih si lahko preberete na naši podstrani.

študijski krožki.pngMIZŠ mali.png